Faalangst

Wat helpt jou als je iets heel moeilijk vindt? Stel je het dan uit? En moet je het dan op het allerlaatste moment dan nog doen? Of doe je het gewoon helemaal niet?

D. is een meisje van 14 en heeft, net als veel kinderen, een hele poos thuis moeten werken. Het schoolwerk maken, dat lukt wel. Dat komt uit schoolboeken. De opdrachten zijn duidelijk en overzichtelijk.

Maar er zijn ook opdrachten die minder overzichtelijk zijn. Dat zijn opdrachten zoals het maken van een reclamespotje, of het opnemen van een filmpje, waarin jij je in een vreemde taal moet voorstellen. Of je moet een portret tekenen, terwijl je daar niet goed in bent. Voor kinderen met faalangst zijn dit lastige opdrachten. De filmpjes zijn moeilijk, omdat je jezelf op moet nemen. En dus op beeld ziet dat je het niet goed doet. En dat portret, dat moet wel realistisch zijn. Want anders klopt de tekening niet.

Hier komt het perfectionisme van D. om de hoek kijken. Elke opdracht die uitgevoerd wordt, is niet goed genoeg. De moeder van D. vertelde mij dat haar dochter in blinde paniek naar haar toe kwam. “Mam, dat portret ga ik echt niet maken hoor! Ik kan het niet! Ik heb net al twee uur zitten tekenen, maar het gaat echt niet. Ik kan er niks van.” “Ze was echt in tranen, ik wist echt even niet wat ik moest doen.”

Natuurlijk is het niet maken en inleveren van de opdracht geen optie. Het liefste had D. van moeder gehoord, dat ze de opdracht niet hoefde te doen. Maar moeder wist ook niet hoe ze D. zover kon krijgen dat ze het wel ging doen.

En dus nodigde ik ze samen uit bij mij in mijn praktijk. Ik vind het belangrijk, dat D. leert dat de opdracht niet perfect uitgevoerd hoeft te worden. En nog belangrijker, voor D. is het zaak dat ze leert om haar negatieve gedachten om te draaien. Je zou het ook omdenken kunnen noemen.

D. zit hier in een neerwaartse spiraal van negatieve gedachten: ik vind het moeilijk, ik kan het niet. Door deze gedachten, krijgt D. een onzeker gevoel. Met dit gevoel is D. gaan tekenen. En je raadt het al, het lukt niet goed (genoeg). Dit bevestigt haar gedachten. En de neerwaartse spiraal is een feit.

Ik besloot om een les uit de Ik Leer Leren training te gebruiken, en wel de les over faalangst. Samen keken we naar haar negatieve rode gedachten, en hoe we deze om konden buigen naar positieve groene gedachten.

Het was erg fijn om dit samen met moeder en dochter te doen. D. leerde om haar gedachten om te draaien, en moeder leerde haar dochter een beetje beter kennen, én hoe ze haar de volgende keer kon helpen. Ik zeg, dit was een win-win situatie . D. ging naar huis, met zin om de portret tekening te maken. En of die gelukt is, en of! De leraar heeft haar zelfs een compliment gegeven!

Wil jij ook dat jouw zoon of dochter leert omgaan met faalangst. En wil jij ook weten hoe jij je kind kunt helpen. Neem dan contact met me op. Wees welkom!

Share this Post